Mașinile autonome sunt mai sigure acum: ce soluție au găsit cercetătorii japonezi

de: Ozana Mazilu
04 10. 2022

Pe măsură ce mașinile autonome devin obișnuite, întrebarea pe limbile tuturor este cât de bine vor reacționa la pietoni. Cu șoferii umani, este relativ ușor de înțeles că probabil nu te vor călca pe trecerea de pietoni. Dar fără unul? Va fi întotdeauna greu de spus dacă un sistem digital te-a recunoscut ca fiind o persoană.

Ei bine, nu vă mai faceți griji, deoarece unii cercetători japonezi au venit cu cea mai ridicolă soluție care ar putea funcționa cu adevărat – ochi masivi, ca de desene animate.

Atașați la mașini, acești “ochi” le-ar permite pietonilor să știe că au fost observați de sistemele de detectare de la bordul mașinilor, creându-le un confort și asigurându-i că pot traversa strada în liniște.

Mașinile autonome, mai sigure

„Dacă mașina nu se “uită” la pieton, înseamnă că mașina nu îl recunoaște pe pieton. Astfel, pietonii pot ști că nu ar trebui să traverseze strada, evitând astfel potențiale accidente de circulație”, scriu cercetătorii din studiu.

Conceptul este destul de simplu, dar ar putea adăuga o caracteristică de siguranță necesară care ar putea ajuta oamenii să se obișnuiască mai mult cu mașinile care se conduc singure.

Pentru studiu, cercetătorii au folosit mașini de golf. Apoi au atașat acești “ochi” mari pe partea din față, care au fost controlați de cercetători de la distanță, și a fost creat un mediu de trecere pentru pietoni în realitate virtuală.

Nouă bărbați și nouă femei au fost rugați să traverseze drumul când veneau mașinile, fie echipate cu ochi, fie nu. Ei au descoperit că prezența ochilor a îmbunătățit scenariul de traversare, iar participanții au traversat mai în siguranță și mai lin, în timp ce erau “priviți”.

În ambele grupuri, aceste accesorii au îmbunătățit cât de „în siguranță” s-au simțit participanții atunci când au evaluat pericolul situației.

„În acest studiu, participanții de sex masculin au luat multe decizii periculoase de traversare a drumului (adică, aleg să traverseze când mașina nu se oprește), dar aceste erori au fost reduse de “privirea” mașinii. Cu toate acestea, nu a existat o mare diferență în ceea ce privește situațiile de siguranță pentru ei (adică, alegerea să traverseze când mașina urma să se oprească)”, a explicat Chia-Ming Chang, profesorul de proiect, unul dintre autori, într-o declarație.